سلام ، به وب سایت شرکت مهندسی تامین پارت کارآمد (تاپکار) خوش آمدید

چرخ دنده

چرخ دنده

چرخ دنده ها

چرخ دنده ها از اجزاء اصلی انتقال قدرت(گشتاور) در ماشین ها می باشند. این انتقال از طریق درگیری دندانه هایی که روی آنها تعبیه شده اند بین محورهای موازی ,متقاطع ویا متنافردستگاه ها صورت می گیرد. چرخ دنده ها انواع گوناگونی دارند که در مورد آنها اطلاعات گسترده ای در متون وپایگاه های فنی وجود دارد.

  به منظورعملکرد صحیح وبدون ارتعاش دستگاه ها, شکل پروفیل چرخ دنده ها باید به گونه ای باشد که نسبت سرعت زاویه ای  در حین درگیری یک جفت دندانهء در حال تماس  ثابت بماند.یکی از پروفیل هایی که شرط فوق را برآورده میسازد منحنی اینولوت (Involute)است.

1- دنده شانه ای مبنا(Basic Rack)

  در سیستمهای جدید چرخ دنده,دنده شانه ای مبنای طراحی دندانه وابزارهای دنده زنی است.در شکل زیر دنده شانه ای مبنای متریک مطابق استاندارد بین المللی جهانی (ISO)  به نمایش درآمده است.این شکل برای مدول واحد(m=1)هنجار Normalized ) (شده است. یعنی برای سایر مدول ها کلیه ایعاد میباید ضرب در مدول مورد نظر شوند.

دنده شانه ای مبنا

1- منحنی اینولوت (Involute Curve)

  منحنی اینولوت مسیری است که یک نقطه ازیک ریسمان پیچیده شده روی یک  دایره ثابت(دایره مبنا) هنگام جدا شدن ریسمان از روی دایره ایجاد میکند است.این منحنی میتواند توسط ابزار دنده زنی (Hob) توسط ماشین دنده زنی (Hobbing Machine) روی یک دیسک خام ایجاد گردد.

منحنی اینولوت 1
منحنی اینولوت 2

  در شکل زیر اصطلاحات و اجزاء مختلف یک جفت چرخدنده ساده نمایش داده شده است.درجدول زیر محاسبات ابتدایی چرخ دنده های ساده در حالت استاندارد(بدون تصحیح)درج شده است.

 ما در اینجا بیشتر به مواردکاربردی که معمولا” کمتر به آنهااشاره شده است  و فاکتورهای اصلی جهت ساخت وکنترل چرخ دنده ها می باشد می پردازیم.

1-زاویه فشار (Pressure Angle)

  زاویه بین خط کنش(Line of Action) وخط عمود بر خط واصل بین مرکزچرخ دنده هااست.(تصویر بالا) این زاویه در عمل زاویه ابزاردنده زنی (Hob) میباشد.هرجه زاویه فشار بیشترباشد پای دندانه قویتر بوده وتحمل بار بیشتری را دارد.زاویه فشار های پرکاربرد  14.5 و20 و25 درجه برای چرخ دنده ها و30 ,37.5 و 45 درجه برای هزار خاری های اینولوت می باشد.

زاویه فشار 1
زاویه فشار 2

2 - دایره گام

Pitch Circle​

  دایره ای فرضی است که تمامی محاسبات چرخ دنده بر مبنای آن انجام می پذیرد. دوایر گام یک جفت چرخ دنده درگیر همواره بر هم مماس هستند.قطر این دایره D نامیده میشود.

3 - گام دایروی p

ircular Pitch

  فاصله بین فضای خالی دودندانه وضخامت یکی از دندانه ها بر روی دایره گام را گام(دایروی)  دندانه نامیده میشود و با حرفp   نشان داده می شود.این عدد معادل با گام خطی دنده شانه ای مبنا وهمینطور گام ابزار ابزاردنده زنی (Hob) است.

p=D/Z

4 - مدول m

Mudole

  عبارت است ازنسبت قطر دایره گام تقسیم به تعداد دندانه بنابراین مدول نیزبه نوعی بیانگر گام چرخ دنده است.مسلم است که هرجفت چرخ دنده درگیر بایستی گام یا مدول یکسانی داشته باشند.
M=D/Z

5 -دنده شانه ای اینولوت

Involute Rack

  میتوان تصور کرد که دنده شانه ای یک چرخ دنده ساده ای است که قطر دایره گام آن بینهایت بزرگ است پس دارای  بینهایت دندانه است.در این حالت دندانه های اینولوت به شکل خط راست تبدیل شده وزاویه دندانه ها باخط المرکزین مساوی زاویه فشارمیگردد.

دنده شانه ای اینولوت 1
دنده شانه ای اینولوت 2

6-گام مبنا

Base Pitch

  دیواره های متناظر منحنی اینولوت دندانه ها موازی هستند.گام مبنا فاصلهء ثابت واصلی بین آنها در جهت خط عمود مشترک میباشد.قبلا” گفتیم که گام دایروی درمسیر دایره گام اندازه گیری می شود. اندازه گیری گام مبنا اساسی تراست زیراکه آن فاصله بین دندانه ها در جهت خط عمود مشترک وهمچنین گام دایروی روی دایره مبنا میباشد.

رابطه گام مبنا عبارت است از:

Pb= m.cos().π

گام مبنا

7- دایره مبنا

Base Circle

  دایره مبنا دایره ای است که منحنی اینولوت از آن استخراج میشود.قطر این دایره به زاویه فشاربستگی داشته و عبارت است از:

Db=Dcos

دایره مبنا

8-اندازه دهانه WK

Span

  اندازه دهانه  فاصلهء بین تعداد معینی (K) از دندانه ها است.با توجه به اینکه فکهای وسایل اندازه گیری (کولیس یا میکرومتر بشقابی) موازی هستند,با انتخاب مناسب (K)  نسبت به تعداد دندانه های چرخ دنده ,منحنی اینولوت دو طرف دندانه هایی که با فک کولیس در تماس هستند نیز موازی خواهند بود.دراینحالت اندازه گیری درمسیرمماس بر دایره مبنا می باشد.این روش یکی از راه های اندازه گیری ضخامت دندانه است.

رابطه محاسبه Wk به شرح ذیل است.

Wk = m.cos().[(k-0,5).π + z.inv()]

Wk +1 = m.cos().[(k+1-0,5).π + z.inv()]

در صورت کسر این دو رابطه از یکدیگر خواهیم داشت:

Wk+1 – Wk = m.cos().π

بنابر این با دواندازه گیری و دانستن زاویه فشار  می توان مدول را محاسبه نمود.

 

در جدول زیر عدد پیشنهادی برایk را برای تعداد دندانه های چرخ دنده آورده شده است.

 

* جدول ص 2142

Tooth Range

Tooth Range

Tooth Range

Tooth Range

Tooth Range

Tooth Range

 

 

 

 

 

 

 

machinary handbook

اندازه دهانه

تصحیحح چرخدنده ها(Gear Correction)

  برای چرخ دندانه های با قطر استاندارد وقتی که تعداد دندانه های چرخ دنده ها از حد معینی (32Z= برای زاویه فشار14.5°و 17Z=برای زاویه 20°) کمتر باشد,هنگام تولید چرخ دنده توسط دستگاه دنده زنی هاب یا سایر روشهای ساخت چرخ دنده به شیوهء مولد(Generating) در قسمت ریشه دندانه شروع به ایجاد گودی(Undercut) می شود.هرچه تعداد دندانه وزاویه فشار کمتر باشد مقدار گودی بیشتر خواهد بود.درعمل حداقل تعداد دندانه 17 برای زاویه فشار14.5°و 12 برای زاویه 20° مشکل زیادی ایجاد نمی کند, تعداد دندانه کمتر باعث ضعیف شدن بیش از حد دندانه وهمچنین ایجاد گودی به حدی است که پروفیل اینولوت در قسمت زیر دایره گام برداشته شده ودر آنجا درگیری رخ نمی دهد. علاوه بر مورد فوق صدا,سایش,ارتعاشات سیستم نیز افزایش و مقاومت دندانه کاهش پیدا میکند.

  یکی از راه های رفع این ایراد افزایش قطر خارجی که به آن تصحیح (Gear Correction) اطلاق میشود است.برای این منظورازنام های دیگری مثل Addendum Modification یا Profile Shift  ویا Long Addendum نیز استفاده می شود.

 

  همانطور که در تصاویر فوق دیده میشود ,پس ازتصحیح  مثبت ضخامت ریشه دندانه  بیشتر شده ولی ضخامت نوک آن کاهش پیدا می کند.همچنین مسلم است که در صورت اعمال تصحیح فقط روی یکی از چرخ دنده ها فاصله مرکز تا مرکز چرخ دنده ها نیز تغییر می نماید .در واقع مجموع ضرایب تصحیحx)∑) است که تعیین کننده فاصله مرکز تا مرکز چرخ دنده ها است.

تصحیح چرخ دنده ها 1
تصحیح چرخ دنده ها 2

جداول محاسبات

  در ادامه جداول محاسباتی برای انواع مختلف چرخ دنده ارائه شده است.

محاسبات چرخ دنده ساده (Spur) در حالت استاندارد x=0

محاسبات چرخ دنده ساده در حالت استاندارد

محاسبات چرخ دنده ساده (Spur) درحالت تصحیح شده

محاسبات چرخ دنده ساده در حالت تصحیح شده 1

ادامه جدول فوق

محاسبات چرخ دنده ساده در حالت تصحیح شده 2

محاسبا ت چرخ دنده ساده خارجی و داخلی

محاسبا ت چرخ دنده ساده خارجی وداخلی 1

ادامه جدول فوق

محاسبا ت چرخ دنده ساده خارجی وداخلی 2

چرخ دنده مارپیچ (Helical Gear)

  تفاوت چرخ دنده مارپیچ با ساده در این است که دندانه روی یک مسیر مارپیچ در جهت محوری پیچیده می شوند.مزایای چرخ دنده مارپیچ به قرار زیر است:

 

1-دندانهء چرخ دنده مارپیچ از چرخ دندهء سادهء هم عرض دندانه قوی تر است زیرا که طول مسیر دندانه بیشتر است. 

2-نسبت تماس(Contact Ratio) بیشتر است.بدین معنا که در هرلحضه تعداد بیشتری از دندانه ها درگیر هستند.یعنی قبل از اینکه تماس یک دندانه پایان یابد دندانه بعدی شروع به تماس کرده است.ودر واقع در آن واحد تعداد بیشتری دندانه درگیر هستند پس توان تحمل بار بیشتری را دارا می باشند.چرخ دنده مارپیچ در دوحالت مورد استفاده واقع می شوند.

1- برای انتقال قدرت بین شافت های موازی (در اکثر مواقع)

2- برای انتقال قدرت بین شافت های متنافر

در صفحهء چرخش(عمود برمحور) پروفیل دندانه اینولوت است و روابط هندسی

مانند چرخ دنده ساده است.اما چرخش دندانه حول محور باعث ایجاد یک زاویه مارپیچ

 (Helix Angle)  می شود.

 مقدارزاویه مارپیچ )  (βازپای دندانه تا نوک آن تغییر میکند,طبق قرارداد در محاسبات مقدار آن در محل

دایره گام در نظر گرفته می شود.جهت چرخش مارپیچ میتواند راستگرد یا چپگرد باشد که توسط قانون دست راست تعیین میگردد.

دراین نوع چرخ دنده دو نوع گام یکی در جهت چرخش(pt) ودیگری در جهت عمود برمسیر مارپیچ(pn)  وجود دارد. و ارتباط آنها به قرار زیر است:

بنا به دو نوع مدول  نیز خواهیم داشت:

pn = pt.cosβ  mn=mt. cosβ

چرخ دنده مارپیچ 1
چرخ دنده مارپیچ 2
چرخ دنده مارپیچ 3

محاسبات چرخ دنده مارپیچ (Helical) درحالت تصحیح شده

محاسبات چرخدنده مارپیچ درحالت تصحیح شده 1

ادامه جدول فوق

محاسبات چرخدنده مارپیچ درحالت تصحیح شده 2

مهندسی معکوس چرخ دنده

Gear Reverse Engineering

  برای تهیه اطلاعات لازم یک چرخ دنده موارد زیر باید در اختیار باشد:

1-تعداد دندانه

2- قطر خارجی

3- قطر ریشه دندانه

4- پهنای چرخ دنده

5- زاویه فشار

6- مدول

7- زاویه مارپیچ

8- ضخامت دندانه

  چهار مورد ابتدایی به کمک وسایل اندازه گیری عمومی قابل دسترسی هستند.

زاویه فشار

Pressure Angle

زاویه فشار های پرکاربرد در چرخ دنده ها  14.5 و20 و25 درجه هستند.با توجه به شکل های زیر وبا در نظر گرفتن نسبت بین پهنای نوک به ته دندانه میتوان زاویه فشار را حدس زد.

زاویه فشار 1

Z=19 α=14.5° X=0

زاویه فشار 2

Z=19 α=20° X=0

زاویه فشار 3

Z=19 α=25° X=0

زاویه فشار 4

Z=40 α=14.5° X=0

زاویه فشار 5

Z=40 α=20° X=0

زاویه فشار 6

Z=40 α=25° X=0

زاویه فشار 7

Z=19 α=14.5° X=0.5

زاویه فشار 8

Z=19 α=20° X=0.5

زاویه فشار 9

Z=19 α=25° X=0.5

زاویه فشار 10

Z=40 α=14.5° X=0.5

زاویه فشار 11

Z=40 α=20° X=0.5

زاویه فشار 12

Z=40 α=25° X=0.5

  در حال حاضرزاویه فشار°14.5تقریبا” منسوخ شده است ودیگر در گیربکس ها کاربردی ندارد و بیشتر در محیط های با درجه حرارت بالا مورد مصرف واقع می شود.

زاویه فشار°25 درنیز کمتردر گیربکس های تجاری استفاده می شوند و بیشتر در دستگاه های پر قدرت مانند آسیا ها و  سنگ شکن های صنایع معدنی مورداستفاده قرار می گیرند.

با رجوع به تصاویر فوق ممکن است که در مواردی که چرخ دنده تصحیح شده باشد نتوان بین آنها تمایزی قائل شد,در چنین مواقعی علی الخصوص در گیربکس ها ,مبنا را زاویه فشار °20 قرار داده ودر مراحل بعد تصمیم نهایی اتخاذ میگردد.

مدول

Module

 الف: برای اولین حدس با توجه به استاندارد مربوط به پروفیل دنده شانه ای (Din53)مبنا داریم:

ht=2.25m

ممکن است در بعضی از سیستمها ی قدیمی از استاندارد (Din53) استفاده نشده باشد روش دقیقتر روش ذیل است:

ب:با توجه به رابطهء

Wk+1 – Wk = m.cos().π

با اندازه گیری دهانه ها و دانستن زاویه فشار خواهیم داشت:

m1=( Wk+1 – Wk)/ cos().π

به منظور کسب دقت بیشتر Wk-1رانیز اندازه گیری میکنیم :

m2=( Wk- Wk-1)/ cos().π

وسپس معدل آنهارا محاسبه می نماییم:

m= (m1+ m2)/2

مدول های استاندارد در جدول زیر آورده شده است.

جدول مادول های استاندارد

*ترجیحا از سری های پایین تر استفاده شود.

زاویه مارپیچ

Helix Angle

 متاسفانه انداره گیری دقیق زاویه مارپیچ با ابزارهای معمولی امکان پذیر نمی باشد.این کاردر کارگاه های دنده زنی توسط دستگاه دنده زنی هاب وبااستفاده از ساعت اندیکاتور انجام میشود.

یکی از روشهای تخمین این زاویه استفاده از زاویه سنج  بر روی چرخ دنده بزرگتر میباشد,زیرا در چرخ دنده های با تعداد دندانه زیاد انحنای مارپیچ کاهش می یابد و مارییچ به خط راست متمایل میگردد .توجه داشته باشید که اندازه گیری در محدوده دایره گام انجام شود.

 

  روش دیگر انرازه گیری زاویه مارپیچ در محل نوک دندانه است. برای این کار سطح خارجی دندانه ها را رنگ زده و چرخدنده را روی سطح یک کاغذ سفید می غلتانیم و سپس با استفاده از زاویه سنج زاویه مارپیچ را برای نوک دندانه اندازه می گیریم.

 

  همانطورکه ذکر گردید هیچکدام از این روشها دقیق نمی باشند, در این موارد یا باید نمونه چرخ دنده به کارگاه های تولید چرخ دنده ارسال شود ویا با پیداکردن تقریبی زاویه مارپیچ با روشهای فوق و با اندازه گیری فاصله مراکز چرخ دنده های درگیر از روی پوسته گیربکس و انجام محاسبات لازم اقدام به سفارش هر دو چرخ دنده درگیر بنماییم.

ضخامت دندانه

Tooth Thickness

ضخامت دندانه 1
ضخامت دندانه 2
ضخامت دندانه 3

  نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که آنچه تعیین کننده  فاصلهء بین مراکز چرخ دنده های درگیر می باشد ضخامت دندانه ها است نه قطرهای چرخ دنده ها.

روشهای متعددی برای اندازه گیری ضخامت دندانه وجود دارد که عبارتند از:

 

الف:ضخامت یک دندانه در شعاع معینChordal Thickness)  ):

 

این کار با استفاده از کولیس چرخ دنده مطابق شکل مقابل میسر است.

باتنظیم طول Chordal Addendum  روی ورنیه عمودی و قرار دادن کشویی مربوط مقدار ضخامت دندانه Chordal Thickness  را توسط ورنیه افقی اتدازه گیری میکنیم.

 

 

روابط مورد نیاز را برای چرخ دنده های مارپیچ در جدول زیر اورده آیم:

برای چرخ دنده های ساده مقدار β راصفر قرار میدهیم.

جدول ضخامت دندانه

ب: اندازه گیری دهانه برای چند دندانه

Span Measurement

اندازه گیری دهانه برای چند دندانه 1
اندازه گیری دهانه برای چند دندانه 2

اهمیت این است که برای چرخ دنده های مارپیچ مطابق شکل اندازه گیری باید در صفحهءعمود(Normal Plane) انجام گیرد.در واقع بایستی کمترین فاصلهء اندازه گیری شده را در نظر بگیریم.

این روش محدودیتی دارد بدین معنا که عرض چرخ دنده نباید از حد مشخصی کمتر باشد.

b in = sm sinβb + Δb

که در آن

βb = tan–1(tanβ cosαt)

یا

βb = sin–1(sinβ cosαn)

در این حالت بایستی که

Δb>0

باشد.

اندازه گیری دهانه برای چند دندانه 3

ج-قطر روی ساچمه یا پین

Diameter Over Pin (Ball) Measurement

  این روش یکی از دقیقترین روش ها برای تعییت ضخامت دندانه است.

همانطور که در تصاویر دیده می شود اندازه گیری از روی دو عدد پین یا ساچمه که بین دو دندانه روبروی هم برای تعداد دندانه زوج وبرای تعداد دندانه فرد نزدیکترین دندانه روبروی هم انجام میشود.

 توجه داشته باشید که در مورد چرخ دنده های مارپیچ برای اندازه گیری با این روش می باید فقط از ساچمه استفاده شود.

  قطر پین یاساچمه مطابق شکل ها باید به حدی باشد که اولا” روی قسمت اینولوت پروفیل چرخ دنده قرار بگیرد وثانیا” به حدی بزرگ باشد که فک های وسیله اندازه گیری با نوک دندانه ها تماس برقرار ننماید

قطر روی ساچمه یا پین 1
قطر روی ساچمه یا پین 2
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.